Dailes Primadonnas jeb Leļļu nams

Nu jā…Ar Mariju Stjuarti mani ieintriģēja, tā teikt, ievilināja. Iepirku Dailes abonementu, bet sezona sākās Primadonnām. Noskatījos… It kā bija… Bet nebija! Es neesmu redzējis ne vīrus, ar kuriem nav viegli, ne sievas, kuras uzzinās, jo parasti šāda veida dramaturģija mani nesaista. Godīgi atzīstu, ka nepārzinu žanra kanonus, standartus un tradīcijas. Manā, ļoti subjektīvajā skatījumā …

Dramaturģija

Kens Ludvigs, kompānijā ar Reju Kūniju, viens no vadošajiem mūsdienu autoriem situāciju komēdiju žanrā un komerciālo panākumu ziņā.

Luga Primadonnas (Leading Ladies) sarakstīta 2004.gadā -5 vīriešu un 3 sieviešu lomām. Darbība notiek 1958.gadā kādā ASV nostūra mazpilsētā. Neatšķaidīts Brodvejas stils, kur izrāde ir projekts, kas, ja paveicās, iet vismaz 20 gadus. Parasti ar kostīmiem, kas nekad neiziet no modes, lai nav lieki jātērējas. Kā Vēbera Kaķos…

Lugu mēģina uzdot kā parafrāzi gan par Šekspīra Divpadsmito nakti, gan par Džezā tikai meitenes (Same Like It Hot), tekstā izmantojot izcilu angļu dramaturgu citātus (B.Šovs, O.Vailds). Man radās klusas un nejaukas aizdomas, ka Violas teksti no Divpadsmitās nakts ir ielikti, lai pastieptu lugas tekstu un izrādes laiku, jo, ja izrāde būs īsāka par divām stundām, skatītāji nesapratīs par ko naudu maksājuši. Un kāpēc Ludvigam pašam iespringt uz rakstīšanu, ja var uztaisīt kompilāciju no svešiem, bet izciliem tekstiem. Noformēti kā citēšana, lai plaģiātu nepiesietu. Tā teikt, labi nozagts kā nopirkts Bet reāli lugas pamatā ir vienkārša teātra, un ne tikai, patiesība, ka vīrieši pārģērbti par sievietēm ir smieklīgi. Vismaz noteiktajai kategorijai skatītāju. Un kases ienākumi garantēti.

Vēsi izkalkulēta un izrēķināta luga, par kuru pat negribas teikt- uzrakstīta, piemērotāks šķiet apzīmējums–konstruēta.

Lugas tulkojuma autors ir Džilindžers. Un ar tekstu ir problēmas…Tas ir pliekans! Nezinu, kur vaina. Varbūt tulkojums ir pārāk burtisks, varbūt ir pazudušas vārdu spēles, kalambūri, kādas specifiskas lokālā vai nacionālā humora nianses. Tā teikt, lost in translation…Es sevi pieķēru pie mēģinājuma frāzi pārcelt angļu mēlē, lai saprastu, kāpēc tik muļķīgs teksts, ko piedevām atkārto vismaz pāris reižu –dod vaidziņu…ņem vaidziņu…-angļiem varētu šķist uzjautrinošs. Vienīgi čikeni, kas cāļi, nāca prātā, bet arī tad es nesapratu par ko jāsmejas.

 Režija

Režisors Dž.Dž.Džilindžers

Ja kopumā būtu jāapzīmē ar ko man asociējas šī izrāde, tad es teiktu …Leļļu nams!

Režisors nosaka izrādes koncepciju, kas ietver aktieru izvēli, dod uzstādījumus scenogrāfijai, kostīmiem un mūzikai. Tie ir režisora instrumenti, kas tiek izmantoti, lai sasniegtu iecerēto rezultātu.

Scenografija –Mārtiņš Vilkārsis

Dekorācijas norobežo lielāko skatuves daļu, to būtiski sašaurinot. Aktieriem ir jāapdzīvo tikai skatuves priekšējā daļa. Tas varētu būt apzināti, lai vienkāršotu režisoram darbu, jo aktieru skaits, kas darbojas nav liels. Ļoti plakana dekorācija. Daudz, daudz plastikāta……Drusku pēc dušām, drusku pēc poliklīnikas, drusku pēc akvārija…Bet visvairāk pēc Bārbijas mājas….Ar spēļu mantām, gepards un kas tur vēl par zvēru, uz grīdas un rotaļu telefonu, auss veidolā, pie sienas.

Kostīmi-Ilze Vītoliņa

Un kostīmu māksliniece konkrēti ir ar lellēm izspēlējusies. Es nodalītu trīs tematiskās grupas:

1) kovboju grupa-Odrija (I.Segliņa), Doktors Maijers (P.Liepiņš), Bačs (D.Grūbe).

Izskatījās kā Toy Story 2 tēli- kovbojleļļu grupa: kovbojmeitene- Segliņas Odrija un vecais, ļaunais kovbojs- Liepiņa Dakteris. Tikai Grūbes Bačs uz Vudiju nekādi nevilka. Pat ne uz Vudija zirgu …Drīzāk atgādināja personāžu no Beverlihilzas lauķiem.

2) Bārbiju grupa- Mega (E.Dzelme) un Florense (I.Vazdika)

Vienīgais kostīmu mērķis ir bijis izpucēties. Nekādu citu pamatojumu daudzo tērpu maiņai es neredzēju. Kāpēc Vazdikas Florencei bija vajadzīgas divas gandrīz identiskas rozā kleitas, kas tikai ar piedurkņu fasonu atšķiras, es nesapratu. Bet ar tām plīvojošajām piedurknēm un baltajām saulesbrillēm Vazdikas Florense, lai piedod man aktrise, izskatījās pēc drusku branga, rozā sikspārņa. Par Megas tērpiem es vispār klusēju…Vienkārši Barbiju klasika! Bez jebkādas sasaistes ar lomas un lugas kontekstu

3) klasiskās, tradicionālās lelles- Leo-Maksima (L.Subatnieks), Džeks- Stefanija(I.Rešetins).  Pirms barbiju laikmeta leļļu standarta variants.

 Vismaz izrādes sākumā kaut kas nebija atregulēts ar skaņu. Likās, ka aktieriem balsis krīt iekšā un ārā no mikrofoniem. Pēc tam palika labāk, bet tāda sintētiska tā skaņa tomēr bija visu laiku

Režijas risinājums paredzams un tradicionāls. Ja paņem tīri Ludviga lugas tekstu, tad tas ir tīri puritāniskās amerikāņu vidusšķiras garā, tur praktiski nav piedauzību vai nepieklājību. Bet Džilindžers šo trūkumu ir labojis ar drošu režisora roku. Ja nevar ar vārdiem, tad tiek lietoti žesti, ķermeņa valoda. Tas rada visai kontrastainu kombināciju-saldi pliekans teksts+ piparoti sāļa žestikulācija. Šī nesaderība īpaši mani uzjautrināja ainā, kad Džekam un Leo draud atmaskošana. Un ko briesmu brīdī saka kruti čaļi, kuru žesti un ķermeņa valoda visu izrādi ir bijuši amplitūdā no pikantuma līdz jēlībai? Viņi brēc-Mammīt mīļo! Nu nezinu, nezinu… Ulda Dumpja, kas ir izcili korekts aktieris ar nevainojamu skatuves gaumi, spēlētais latgaliešu opis Antuns (Latgola.lv) ekstremālā situācijā brēca-Dzīve d***ā! Pilniem vārdiem. Un publika to saprata, jo situācija bija galēji dramatiska, vedekla, sterva tāda, bija vecam puikam šņabja pudeli atņēmusi. Bet te divi tēvaiņi brēc kā pirmklasnieki.

Ticu, ka Dž. Dž., kā režisoram, nav problēmu tikt galā seksa tēmas, bet ar mīlestību uz skatuves viņš ir kā vecpuisis ar zīdaini. Pēc lugas –romantiskais pāris ir Mega un Leo/Maksina, bet viņu saspēle ir auksta un nedzīva. Kā beigta zivs… Kāda tur jūtu ķīmija, tur vispār nekā nav. Mega (E.Dzelme) savā attieksmē ir pilnīgi vienāda gan pret Dunkanu, gan Leo, gan Maksimu. Romantisko pāri nospēlē Odrija (Segliņa) un Džeks (Rešetins). Bet tas, ka uz skatuves šis romantiskais pāris tomēr ir, nav režisora Džilindžera, bet gan aktiera Rešetina nopelns, kurš līdzi izvelk arī Segliņas Odriju .

1.cēliens ir vienkārši garlaicīgs. Neveiksmīgi horeogrāfiskie iestarpinājumi. Jau tā naudas šķipelēšanu ar lāpstām bija visai šaubīga, bet Stefānijas mazā deja ar tiem trrrrrr… bija pilnīgs disaster. Jo smieklīgi nebija nemaz, bet bezjēdzīgi gan. Pilnīgi nogrāva iespaidu, ko pirms tam radīja Florences rāpšanās pa kāpnēm ar visu sistēmas statīvu rokā, kas bija efektīgs gājiens.

2.cēlienu izvelk I.Rešetins, kurš vienkārši uzdrošinās iet uz visu banku. Un nav svarīgi- gaumīgi vai bezgaumīgi, korekti vai nekorekti, pareizi vai nepareizi…Svarīgi ir spēlēt! Uz visiem 100% ! Un Rešetins izvelk ne tikai savu lomu, bet visu izrādi kopumā.

Izrādei piemīt Čakmarijas ielas meiteņu elegance un Makdonalda virtuves izsmalcinātība. Bet prieka meitām, tāpat kā hamburgeriem, vienmēr ir bijis un būs savs uzticīgu klientu loks…Tā kā izrāde varbūt būs komerciāli veiksmīga

Aktieri

Leo– Lauris Subatnieks. Kā Leo bija tīri labs, bet vājš kā Maksima. Varbūt problēma ir tīri psiholoģiska, aktierim ir kaut kāda iekšēja pretestība pret lomu. Subatnieks spēlējot Maksimu, visu laiku cenšas uzsvērt, ka viņš patiesībā ir čalis, kas tikai izliekas par sievieti. It kā skatītājs to varētu nepamanīt…Bet kopumā ar lomas komisko pusi galā tika, bet nu romantisko varoni nepacēla. Vismaz saspēlē ar E.Dzelmes Megu noteikti nē.

Džeks- Intars Rešetins. Bija tā ass, ap kuru griezās, un tas pamats, uz kā balstījās, visa izrāde. Esmu aktieri redzējis vēl Ceplī, kur arī it kā bija komiskais tēls, bet arī tur viņam izdevās nospēlēt arī lirisko, romantisko varoni. Viņš nav Arlekins, drīzāk Pjero…Skumjais klauns…Bet šinī izrādē tieši viņš dabūja Kolumbini.

Florense- Ilze Vazdika. Ar savām nedaudzajām, bet spožajām replikām būtiski stiprināja izrādes ļodzīgos pamatus. Neapšaubāms izrādes aktīvs. Meistarība ir un paliek meistarība.

Dankans –Harijs Spanovskis. Loma ,manuprāt, tīri no Pujāta zīmēta…Ļoti laba līmeņa sociālā satīra, bet disonēja ar pārējo izrādes traļi-vaļi. Aktiera darbs bija šai izrādei par labu.

Mega- Elīna Dzelme. Oi, oi, oi…Skaista sieviete ar blondu Merlinas frizūru krāšņos tērpos, bet…Tas arī viss! Šaubos, vai profesionālai aktrisei ar to pietiek. Ar Violetas monologa saistītā teksta ritmu vienkārši netika galā. Bet kaut kas nebija ar skatuves runu vispār. Nezinu, nezinu… Bet man izklausījās, ka valoda tiek lauzta. Ne tik izteikti kā Vidzemes novados, bet tomēr. Plastika arī ne visai. Par tēlošanu klusēju, jo tādu vispār nepamanīju.

Bet esmu redzējis E.Dzelmi tikai šajā izrādē un iespaids no vienas lomas var būt mānīgs. Īpaši tik banālā lomā.

Dakteris Maijerss- Pēteris Liepiņš. Profesionāla aktiera rutīnas loma. Nu neizskatījās aktieris īpaši iesprindzis. Bet uz savu jauno kolēģu fona tik un tā izskatījās kā patiess stars

Odrija- Ieva Segliņa. Ainā ar skrituļslidām bija visai nepārliecinoša. Es, godīgi sakot, komēdijas aktrises dotumus neredzēju. Bet aktrisē ir siltums, starojums, kas norāda uz skatuves potenciālu. Dzīvosim, tad redzēsim.

Bačs- Dainis Grūbe. Garām. Absolūti.

 Rezumējot

Izrāde ir auksta, salda un burbuļojoša…Kā krāsainā limonāde…Kā Fanta

Un šajā absolūti sintētiskajā produktā kā vienīgais dzīvais C vitamīns maisās Intars Rešetins…

Advertisements

About jautajums

Ir milzu teātris šī pasaule. Un visi ļaudis tanī aktieri. Tie uznāk, parādās un atkal aiziet. Daži vienā lugā daudzas lomas tēlo...(Šekspīrs Kā jums tīk) Dzīve ir lieta sarežģīta un dažādas ir lomas, ko mēs spēlējam. Savu vecāku bērni un savu bērnu vecāki, mīlētāji un svešinieki, draugi un ienaidnieki, priekšnieki un padotie, kaimiņi un garāmgājēji... Lomas mainās. Bet gadās, ka pat paši tuvākie cilvēki nezina, kas tu patiesībā esi, par ko tu domā, kas tev ir svarīgi...Un kādu lomu tu vēl gribi nospēlēt...Ļoti gribi! Arī man ir ilgota loma. Un, izmantojot globālā tīmekļa vilinošās iespējas, es dodos iekšā virtuālās pasaules bezgalīgajos ceļos meklēt savas vējdzirnavas. Es izvēlos: Devīzi uz vairoga - Būt vai nebūt Un mana karoga krāsas...Mirdzošo un tumši zilo...
Šis ieraksts tika publicēts teātris. Pievienot grāmatzīmēm tā pastāvīgo saiti.

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s