Par drāmas kursiem, raganām un kapu svētkiem

Gribu uzrakstīt par trīs izrādēm Drāmas kursi pieaugušajiem JRT, Kapu svētku PR Nacionālajā un Ragana Liepājas teātris, ko esmu pēdējā laikā noskatījies, bet… Cik grūti iesākt… Laikam atkāpšos no pamattēmas, jo citādi viedokli nevaru formulēt pat sev. Kur nu vēl citiem…

 Par publiku

Katram teātrim ir atšķirīga publika. Reizēm vērot to ir daudz interesantāk kā pašu izrādi. Vispār teātra veiksme vai neveiksme ir tieši atkarīga no tā, vai izdodas iegūt savu, pastāvīgu un uzticīgu, auditoriju. Pasaki, kas ir tava publika….Un katram Latvijas teātriem ir sava publika.

Nacionālais teātris

Ļoti, ļoti gados veca publika. Tie pat nav 70gadnieki, bet 70+ un pat 80+ gadiem. Un, protams, sievietes. Skatoties uz dažu labu sirmgalvi, es vienkārši brīnos, kā kundze spējusi līdz 1.balkonam uzkāpt. Un kā vēl iemanās redzēt un dzirdēt, kas notiek uz skatuves…Man tā ir liela mistērija! Tā gan pārsvarā ir abonementu izrāžu publika. Bet cik izrādes piedzīvo ilgāku mūžu par obligātajiem abonementiem? Reti kura. Parastajās izrādēs, bez sirmajām kundzēm, lielā mērā ir pārstāvēti Latvijas pagastu ļaudis, kas draudzīgi un kolektīvi ieradušies autobusos. Tie, protams, kuri nav Īrijā vai UK. Pagasta kultūras zieds ar saviem bērniem un večiem, kuriem kolektīvais kultūras pasākums ir apvienots ar patīkami saviesīgu dropi mājupceļā. Bet gadās, ka jau turp ceļā…. Bet visumā sirsnīga un labsirdīga publika bez pretenzijām.

Es stingri nokritizēju, tā teikt norēju, Ģ.Ēča iestudēto Čīkstošo klusumu, jo man bija žēl, ka sapostīta lieliska dramaturģiskā materiāla ideja, bet … Uzveduma tēma vismaz uzrunāja jaunatni. Nav svarīgi kā, pareizi vai nepareizi. Svarīgi ir dabūt jaunos teātrī iekšā! Jo nenotiek normāla paaudžu nomaiņa, bet teātrim tas ir vairāk kā bīstami.

Daile

Lai kā man to negribētos atzīt, tomēr pašlaik Dailei ir gados visjaunākā publika ar procentuāli lielāku daļu vīriešu, salīdzinot ar citiem teātriem. Un, kas svarīgi, ne pensijas gados. Tur, manuprāt, ir nostrādājusi Džilindžera repertuāra politika- pikantas komēdijas. Izklaide bez pretenzijām . Cilvēki vienkārši nāk izklaidēties. Tikai tā arī ir monēta ar divām pusēm…Jo A.Šapiro par mākslu… Ja nodarbojies ar masām domātu mākslu, netēlo, ka tevi interesē augsta līmeņa idejas, garīgi jautājumi…

JRT

No visiem teātriem man visnesimpātiskākā publika. Pseidointelektuāļi un pseidopsihologi…Gan uz skatuves, gan zālē… Sieviešu žurnālu auditorija! Agresīva un neinteliģenta, kam teātris ir brends, kas pierāda, ka pašu kulturālumu un izsmalcinātību- joga, fen šui, ezotērika un diētas. Ļoti neaudzināta publika. Ja mēdijos būs raksts par kāda cita teātra izrādi, tad noteikti būs pabāzies kāds JRT fans, lai pateiktu, ka vienīgais izcilais teātris ir JRT un citi nekur neder. Tas nekas, ka neko citu nav redzējis, un arī par JRT izrādēm neko sakarīgu pateikt nevar. Galvenais ir kvieciens- Jūs esat izcili!…Nespējīgi atzīt, ka citi arī var būt kaut kas labi un lieliski. Pilnīgi slima attieksme… Kā tādi nozombēti sektanti. Varbūt, ka ir arī, jo Zalānu šad un tad tur redzu, kas Līderisma akadēmijas audzēknis. Citur nekur neesmu viņu manījis. Pat Dombrovskis atzīmējās presē, jo citādi taču kāda nozīme iet, ja elektorāts nezina , ka esot Oblomovu redzējis. Bet JRT aktierus, lai gan spēlē praktiski bez grima, tauta uz ielas reti atpazīst…

Opera

Visinteliģentākā publika, izņemot pirmizrādes, protams, kad skatīties baigi uz to sabiedrības krējumu. Man kaut kā šķiet, ka operas izrādēs ir vairāk latviešu, bet baleta krievu. Bet pārstāvēti ir visi vecumi, dzimumi un tautības, jo daudz tūristu.

Liepājas, Valmieras un Daugavpils teātri

Domāju, ka lokālais kontingents, tos es labi nepārzinu. Bet esmu stingri apņēmies šo lietu labot. Noteikti ir vērts.

Drāmas kursi pieaugušajiem

Man ir sarežģītas attiecības ar JRT. Es atzīstu, ka mana vājība ir akadēmiskais teātris, kas balstās spēcīgā dramaturģijā, bet reizēm biļetes vienkārši tiek nopirktas un… Brīvprātīgi piespiedu kārtā, bet es ar JRT repertuāru iepazīstos.

Dramaturģija

Jauna amerikāņu dramaturģe Annija Beikere, kura Universitātē ir studējusi tieši lugu rakstīšanu-dramaturģiju. Luga Drāmas kursi pieaugušajiem (Circle Mirror Transformation) ir saņēmusi Olbija balvu.

Nu amerikāņi ir vissmaidīgākā nācija, kas masveidā lieto antidepresantus, apmeklē psihoterapeitus, dievina anonīmās atbalsta grupas un ir apsēsti ar pasaules glābšanas ideju. Citām nācijām viņus reizēm ir grūti saprast.

Lai gan šeit JRT aktieri var no sirds izspēlēties savas iemīļotās etīdes, tomēr izrādes pamatā ir profesionāla un pietiekami spēcīga dramaturģija, kas ļoti mērķtiecīgi savij un arī atrisina sižeta intrigu.

Aktualitāte dzīves aspektā

Mūsdienās visi ir diži psihologi- pašmācības profesori. Grāmatveikalu plaukti ir pilni ar pašpalīdzības rokasgrāmatām, bet sieviešu žurnāli ar rakstiem, instrukcijām un padomiem. Pēc TV seriāliem, kā Melu teorija, tauta kļūst par speciem un profiem žestu un ķermeņa valodas tulkošanā. Visi skolojušies pēc vienām un tām pašām grāmatām, vienas un tās pašas manipulācijas tehnikas. Reizēm smieklīgi uz to skatīties, bet reizēm skumji… Cik reižu neesmu ar to saskāries. Bezgalīgi. Oponents ir smalki, pēc visām psiholoģijas instrukcijām, sagatavojis sarunas stratēģiju un taktiku, kur viņš saka A, bet man jāatbild B vai C, un viņš atkarībā no manas atbildes, virza nākamo sagatavi manis , muļķa, aptīšanai ap pirkstu. Viss saplānots kā pēc notīm, kur mums katram paredzēta sava partitūra. Bet, kad man ir laiks, vai kad mani pārsteidz nesagatavotu un es atbildu spontāni…Es, aiz tīras ļaunprātības, nesaku viss A vai B…Es speru laukā Z! Un viss… Oponents ir nost! Jo viņa rokasgrāmatā šāds variants nav paredzēts, bet improvizācijai viņš nav gatavs. Kaitina tikai, ka šitās psiholoģiskās spēlītes prasa neiedomājami daudz laiku, jo, kamēr oponents mani sagatavo, tā teikt sāk danci no pečkas, lai mani nemanāmi, viņa ieskatā, aizvirzītu uz pretējo stūri, tas ir, līdz viņu interesējošajai informācijai vai lēmumam.. Es labāk pa to laiku kaut vai ziņas palasītu. Tāpēc reizēm izrīkojos visai nekrietni, nocērtot visu smalko psiholoģiju jau saknē, vai nu ar tiešu konfrontāciju- ko Tu gribi?,- vai ar viltīgu izvairīšanos no sarunas vispār-piedod, esmu aizņemts…

Pieļauju, ka profesionāļu izpildījumā psiholoģija ir nopietna lieta, bet mani tracina tas vulgārpsiholoģijas paveids, kas ir pēdējo laiku modes aktualitāte. Cilvēki notic, ka, apgūstot manipulācijas tehniku, panākumi ir garantēti-darbā, ģimenē, attiecībās…Visur! Vissmieklīgākais, ka tic, ka manipulācijas tehniku var apgūt vai iemācīties. Naivie! Jā, cilvēce ir redzējusi dižus manipulatorus, bet par tādiem, tāpat kā par ģeniāliem mūziķiem, vienkārši piedzimst. Un arī tad manipulācijas laiks ir ierobežots…Jo Sent-Ekziperī Mazais Princis…Īsti mēs redzam tikai ar sirdi. Būtiskais nav acīm saredzams…

Režija

Gatis Šmits. Nu nezinu…Vai nu es nesapratu pareizi, bet es man šķita, ka tas teksts un darbība ir stingri ironiskāks nekā to nospēlēja šai izrādē. Kaut kā viss bija vienā monotonā līmenī. Tēlu raksturi un attiecības, ja ieklausās tekstos, izrādē ir visai pavirši un virspusīgi interpretēti. Tā smuki braukts pa virsu īsti vulgārpsiholoģiskā manierē…

Mērtija- Baiba Broka spēlē tādu jauku un iejūtīgu kundzīti, kas māca citiem ieklausīties vienam otrā, bet…Mērtija pati nespēj saglabāt savu laulību, ir iemanījušies saķildot pameitu ar tēvu, tas ir Mārtijas vīru, izkrītot no gultas, ar visu nopietnību apsver iespēju, ka varbūt ir tikusi bērnībā izmantota, lai gan sirmiem matiem, zināmās vietās, viņai tādas domas prātā nebija ienākušas. Cik no mums pieļautu tādu iespēju par saviem vecākiem? Cilvēkiem, kurus mēs tomēr ļoti labi pazīstam…

Džeimss- Andris Keišs. Man tiešām patika kā komēdijas aktieris, jo pateicoties tieši viņam es vispār nepiemigu pie tiem psiholoģiskajiem rēbusiem. Jā, bija smieklīgi, tikai vai tas bija vecis, kas vienmēr dabū visas vecenes,  kā Džeimsu raksturo Šulcs.

Un tomēr kādas ir Džeimsa un Mārtijas attiecības, ja viņš nezina , ka viņa regulāri naktīs mēdz izvelties no gultas. Kā to var laulībā gadiem kopā dzīvojot nezināt?

 Šulcs- Vilis Daudziņš. Nu tur nu man vispār nekas ne ar ko negāja kopā…Kautrīgais atkarīgais no interneta pornogrāfijas. Ļoti auksti un māksloti izspēlētas attiecības ar Terezi. Nu nekādas ticamības…

Terēze-Elita Kļaviņa. Ļoti jauka meitene, kas stāstot pirmo, kas iešaujas prātā, pavēsta, ka ir redzējusi metro ebreju. Jo viņa zinot kā tādi izskatās…Kas pārguļot ar Šulcu, strikti norāda, ka, protams, ka viņa grib attiecības, bet taču ne jau ar Šulcu. Gulēšanai pietiek, bet citādi nav pietiekami smalks…Nu ļoti snobiska meitene pēc teksta, bet Kļaviņa spēlē cietēju un upuri.

Lorēna- Inga Tropa. Laikam vienīgā, kurai es nevaru nekur piesieties. Laba komēdijas aktrise, kas lieliski notēloja pusaudzes strūrainību. Man būtu paticis, ja finālā tomēr plastika būtu vairāk pamainījusies. Jo beigās taču vairs nav pusaudze, bet jauna sieviete. Bet vispār man patika.

Mani kaitināja, ka jau puszālē aktierus knapi varēja dzirdēt. Es jau saprotu, ka tā ir tā modernā dabiskā maniere nevis kaut kāda  teatrālā skatuves runa, bet grūti saprast izrādes jēgu, ja nedzird tekstu. Lai gan aktieri tik un tā uz teksta jēgu baigi neiespringa, jo galvenās jau ir etīdes…

Rezumējot

Nu drusku garlaicīgas tas divas stundas bez starpbrīža…

Sameklēju youtube video. Nu re, režisors arī saka, ka spēlēts tiek kas cits nekā tekstos…Un kam vispār tāds teksts domāts…Tikai ko pēc tam brīnīties, ka beigās viens ķīselis…

Kapu svētku PR

Rīt ceru pabeigt par Kapu svētkiem un Raganu. Jo nu jau es noskatījos arī Dievu mījkrēsli…Vai, vai, vai…

Kapu svētku PR video, bet tekstu vēl rakstu

Ragana

Advertisements

About jautajums

Ir milzu teātris šī pasaule. Un visi ļaudis tanī aktieri. Tie uznāk, parādās un atkal aiziet. Daži vienā lugā daudzas lomas tēlo...(Šekspīrs Kā jums tīk) Dzīve ir lieta sarežģīta un dažādas ir lomas, ko mēs spēlējam. Savu vecāku bērni un savu bērnu vecāki, mīlētāji un svešinieki, draugi un ienaidnieki, priekšnieki un padotie, kaimiņi un garāmgājēji... Lomas mainās. Bet gadās, ka pat paši tuvākie cilvēki nezina, kas tu patiesībā esi, par ko tu domā, kas tev ir svarīgi...Un kādu lomu tu vēl gribi nospēlēt...Ļoti gribi! Arī man ir ilgota loma. Un, izmantojot globālā tīmekļa vilinošās iespējas, es dodos iekšā virtuālās pasaules bezgalīgajos ceļos meklēt savas vējdzirnavas. Es izvēlos: Devīzi uz vairoga - Būt vai nebūt Un mana karoga krāsas...Mirdzošo un tumši zilo...
Šis ieraksts tika publicēts teātris. Pievienot grāmatzīmēm tā pastāvīgo saiti.

4 Responses to Par drāmas kursiem, raganām un kapu svētkiem

  1. simillga saka:

    Es gan domāju, ka uz lapiņas kā savu slēptāko noslēpumu Mārtija uzrakstīja, ka tas par ko viņa strādā ir tāpēc, lai aizmirstu savu vientulību, nevis par seksualo izmantošanu, to zilumu drīzāk uzsita viņas vīrs – inteliģentais profesors

    • jautajums saka:

      Sveika simillga!
      Varbūt’. Jo es neapgalvoju, ka visas tās etīdes sapratu. Bet kurš tad uzrakstīja, ka ir bērnībā seksuāli izmantots?
      Jo pēc izrādes- ir Mārtijas saruna ar Šulcu par to krišanu no gultas, kur Šulcs kā pašsaprotamu uzstāda diagnozi, un Mārtija tūlīt pēc tam uzsāk to lapiņu spēli.

  2. simillga saka:

    Es domāju, ka Terēza bija seksuāli izmantota bērnībā, par to liecināja viņas koķetā uzvedība ar vīriešiem, tas, ka viņa tik vienkārši aizgāja uz tualeti ar Šulcu pamīlēties. Speciālisti raksta, ka meitenes, kuras bērnībā ir seksuāli izmantotas, kad pieaug ir liela varbūtība, ka kļūst par prostitūtām vai vieglas uzvedības sievietēm. Vēl es ievēroju uz Terēzes pleca lielu, apaļu zilumu, iespējam, ka pret viņu bija vērsta vardarbība. Un vēl no lugas nav noprotams, kādu darbu strādā Terēza, vien zināms, ka ir izbijusi aktrise. Bet Mārtija ar ieinteresētību dara savu darbu, jo tas ļauj komunicēt ar cilvēkiem un aizmirst par savu vientulību. Domāju, ka ta lapiņu spēle bija vienkārši pēc programmas paredzēta.

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Mainīt )

Connecting to %s