Par mācību gada pagarināšanu

Ir laiks referenduma kaislības atstāt aiz muguras. Dzīve turpinās un latviešiem ir jāiet tālāk…Pēdējā laikā daudz ir iznācis pārdomāt par Latvijas izglītības sistēmas spožumu un postu izglītības ministra Roberta Ķīļa pieteikto reformu kontekstā. Ka pārmaiņas sen ir vajadzīgas, ir skaidrs visiem. Pārāk svarīga nozīme latviešu vēsturiskajos likteņceļos ir bijusi tieši izglītībai …Pārāk būtiska!

Pirmā reize, kad izglītības ministram Robertam Ķīlim izdevās ne pa jokam uzputot sabiedrību, bija paziņojums par iespējamo mācību gada pagarināšanu. Kā ar akmeni lapseņu pūznī…Ministrs ķērās pie svētām lietām divām lielām sociālajām grupām–skolotājiem un skolniekiem. Minētās mērķauditorijas momentāni atbildēja ar skaļu un kategorisku noliegumu. Brēkšana bija kā uz kaušanu…Nepiederu ne skolotājiem, ne skolniekiem, bet vecāku viedokli pārstāvēt varu-mūsu ģimene tūlīt būs savas skolas gaitas beigusi, jo viens jau pirmo gadu studē, bet otrs šogad beidz 12.klasi.

Kādi ir sausie un objektīvie fakti, izvērtējot iesaistīto pušu visai emocionālos argumentus? Skaļās emocijās reizēm veselā saprāta balsi ir grūti sadzirdēt… Latvijā skolēni mācās 169 dienas, kamēr citās valstīs mācību gada ilgums ir no 181 līdz 184 dienām. Respektīvi, citās valstīs skolēni mācās par 12 līdz 15 dienām vairāk, kas jau ir nopietns arguments, lai apsvērtu mācību gada pagarināšanas nepieciešamību, jo konkurētspējas apsvērumi.

Dienu skaits, ko reāli mācās ir vēl mazāks. Man kaut kā atmiņā ir palikusi ASV sūtnes Beilijas, kura pati ir bijusī skolotāja, reakcija uz 1.septembri Latvijā. Uz viņu, protams, bija atstājuši iespaidu skolotājiem dāvināto ziedu klēpji, bet jautājums bija…Kāpēc bērni šajā dienā nemācās?…Viņa nesaprata situāciju, kad bērni un skolotāji ir skolā, nodokļu maksātāji to visu apmaksā, bet…Mācības nenotiek!

Septembrī ir iešūpošanās, jo bērni pēc ilgā brīvlaika ir pilnīgi atgājuši no skolas rutīnas, bet maijā gan skolotāji, gan skolnieki ir gaidīšanas režīmā, kad tiks izlaisti zaļās ganībās. Divas pirmās septembra nedēļas un divas pēdējās maija nedēļas skolās ir konkrēta muļķa laišana, kad mācības praktiski vēl vai vairs nenotiek, vai notiek tīri simboliski, skolēni meklē grāmatas, ko izņemt vai nodot bibliotēkā, maijā labo atzīmes un kārto parādus. Tad vēl pāris projektu nedēļas, ZPD ( katrs vecāks zina, ko nozīmē Zinātniski pētnieciskais darbs), mācību ekskursijas, ēnu dienas un kas tur vēl nē…Un rezultātā mācību viela ir jāapgūst ļoti intensīvā tempā, kas rada pārslodzi gan bērniem, gan skolotājiem. Nav brīnums, ka maijā visi ir pārguruši!

Lai vielu apgūtu noteiktajā kalendārajā grafikā, skolēni tiek pārslogoti ar mājas darbiem. Lielā mērā skolēni mācību vielu apgūst, pildot mājas darbus, tas ir pašmācības ceļā, kā studenti. Bet tas ir ārkārtīgi augsta riska pasākums, jo 6.-7.klasē viņiem ir tikai 12-13.gadi. Sākās pusaudžu gadi… Vecāku ļaunākais murgs…Bioķīmija, tas ir hormoni, trako! Šai laikā viņi meklē savu Es, no bērna kļūst par pieaugušu personību. Šai laikā viņi jau sevi nesaprot, kur nu vēl mācības. Bet paralēli mēģina apgūt algebru, ģeometriju, fiziku, ķīmiju…Un vēl patstāvīgi! Kāpēc brīnāmies, ka sekmju līmenis krīt? Turklāt bērniem vispār zūd motivācija mācīties, jo viņi apzinās pasākuma bezcerību. Parastais ceļš, kā vecāki risina situāciju, ir privātstundas. Mums puika no 7.klases ir sēdējis ar privātskolotājiem matemātikā un fizikā, tieši tāpat kā lielākā daļa no viņa klases. Bet, ja ģimene finansiāli nevar atļauties privātskolotāju, ko tad? Tie bērni, kuri ir ar teicamnieka sindromu, šo problēmu risina uz miega, un tātad savas veselības, rēķina. Savai ģimnāzistei mums nācās visai drastiski pateikt, ka, -lai deg viss zilās ugunīs, bet tu iesi gulēt! Jo noķērām, ka, lai pagūtu visu un perfekti, gulēšana tika ierobežota līdz 3-4 stundām. Bet tie ir augoši organismi, nepareizs režīms var iedragāt veselību uz visu atlikušo dzīvi. Un ja vēl mākslas, mūzikas vai sporta skola…Sīkie vienkārši var salūzt un arī lūzt zem slodzes-gan garīgi, gan fiziski.

Tad kādi ir Par un Pret mācību gada pagarināšanai?

Pret-Vēsturiskās tradīcijas. Jau vairākas paaudzes ir sākušas savu skolas gadu 1.septembrī un beigušas maija pēdējos datumos.

Par -Laiki mainās un pasaule tiem līdz… Dzīves temps ir kļuvis daudz ātrāks, daudz intensīvāks, lai varētu atļauties tik ilgu dīkstāvi. Pastāvēs, kas pārmainīsies!

Pret-Latvija ir ziemeļu valsts, vasaras ir vienīgais laiks, kad bērni var uzņemt saules gaismu, tāpēc viņiem šis laiks ir maksimāli ir jāpavada ārā. Klasēs ir karsti, tāpēc bērniem grūti mācīties

Par-Tieši arguments, ka Latvija ir ziemeļu valsts, ir par labu mācību gada pagarināšanai vasarā. Ziemas Latvijā ir aukstas un skarbas, temperatūra samērā bieži nokrīt zem -20C, kad uz skolu nav jāiet mazajiem bērniem, un pat zem -25C, kad mājās var palikt arī vidusskolnieki. Ja pie -20C grādiem var uz skolu neiet, tad pie -19C, tomēr ir jāiet, bet tas var būt pietiekami skarbs pārbaudījums mazajam cilvēkam. Īpaši laukos, kur jāmēro pietiekami lieli attālumi, kā arī jāgaida autobuss, ceļi var būt aizputināti . Ne visi vecāki var atvasi uz skolu izvadāt, daudziem mazajiem ceļš ir jāveic pašiem, pastāv risks gūt apsaldējumus. Ja atceramies latviešu klasiku, Cibiņš palika kā reiz sniegos… Tie ir faktori, kas apdraud optimālu mācību darbu grafiku. Formāli tiek pieņemts, ka kavētās mācības tiek atstrādātas, bet…

Garie rudens un pavasara mēneši ar slapju un drēgnu laiku, arī skolu telpas ir vēsas, kas veicina sezonālās saslimšanas, bērni bieži slimo, bet mācību vielas apgūšanas temps ir tik blīvs un intensīvs, ka, kavējot skolu pat tikai vienu nedēļu, skolnieki būtiski atpaliek Ja mācību gads būtu garāks un skolēnu slodze būtu izlīdzināta ilgākā laika periodā, tad atpalikšana nebūtu tik izteikta un skolēns bez problēmām iedzītu pārējos skolniekus, bez neaizpildītiem robiem, kas var radīt problēmas jau nākamās vielas apguvē.

Par neciešamo karstumu, kurā mācīties nav iespējams…Nu parasti līdz Jāņiem pie mums tik karsti nemaz nav. Parasti karsts ir jūlijs, kad bērni būs brīvlaikā, kopā ar vecākiem, kas atvaļinājumā. Ja brīvlaiks nebūs tik garš, ka vecākiem ir jāņem atvaļinājumi pēc kārtas, lai kāds varētu palikt ar bērniem, visa ģimene varēs atpūsties vienā laikā un kopā. Tieši uz vasaras laiku-maijs, jūnija sākums, augusta beigas,- varētu pārcelt visas projektu nedēļas, ZPD aizstāvēšanas, radošās nedēļas, visas iespējamās un neiespējamās misijas, ēnu dienas, karjeras dienas, ekskursijas, kas ļautu maksimāli nodarbināt bērnus ārpus telpām, sporta laukumos, likt uzsvaru uz sociālajām zināšanām un prasmēm, sākot no uzvedības pie ūdens, satiksmes noteikumiem, ugunsdrošības noteikumiem līdz veselības mācībai, -nodarbības var notikt brīvā dabā. Šādi organizējot skolas darbu, nekādā veidā arī netiktu traucēti un apdraudēti eksāmeni, kas skolās notiek jūnijā.

Par skolotāju atvaļinājumiem…No dažu skolotāju puses izskan arguments, ka garais vasaras atvaļinājums ir vienīgais iemesls, kāpēc viņi vispār strādā skolā. Tāpat brīvās vasaras tiek piesauktas kā zināma kompensācija par skolotāju zemajām algām. Jā, skolotāju algas ir zemas, bet pedagogu samaksas problēmas ir risināmas citādā veidā. Pēc likuma skolotājam ir 8 nedēļu (2 mēneši) atvaļinājums, bet par trešo vasaras mēnesi skolotājs saņem darba algu, tātad viņam ir jāatrodas skolā, un jādara tas darbs par ko maksā-jāmāca bērni. Bet pedagogu algu jautājums, protams, ir jārisina vissteidzīgākajā kartībā. Latvija nevar atļauties situāciju, kad valsts izliekas, ka maksā, bet skolotāji, ka strādā…

Par pārējiem argumentiem, piemēram, ka bērniem vasarās ir jāpalīdz ģimenei lauku darbos…Man drusku pēc folkloras izklausās. Bet vasaras dienas jau garas, var pagūt arī dārzā un uz lauka pastrādāt. Un atkal…Siena laiks jau tikai pēc Jāņiem sākās….Brīvlaiks

Izglītība ir dārgs prieks, tāpēc katra diena, ko apmaksā nodokļu maksātāji, ir maksimāli lietderīgi un efektīvi jāizmanto- mācot un skolojot mūsu bērnus. Jo viņi ir valsts un tautas nākotne…Mūsu nākotne!

Izvērtējot lietas apstākļus…Es atbalstu izglītības ministra R.Ķīļa iniciatīvu pagarināt mācību gadu.

Advertisements

About jautajums

Ir milzu teātris šī pasaule. Un visi ļaudis tanī aktieri. Tie uznāk, parādās un atkal aiziet. Daži vienā lugā daudzas lomas tēlo...(Šekspīrs Kā jums tīk) Dzīve ir lieta sarežģīta un dažādas ir lomas, ko mēs spēlējam. Savu vecāku bērni un savu bērnu vecāki, mīlētāji un svešinieki, draugi un ienaidnieki, priekšnieki un padotie, kaimiņi un garāmgājēji... Lomas mainās. Bet gadās, ka pat paši tuvākie cilvēki nezina, kas tu patiesībā esi, par ko tu domā, kas tev ir svarīgi...Un kādu lomu tu vēl gribi nospēlēt...Ļoti gribi! Arī man ir ilgota loma. Un, izmantojot globālā tīmekļa vilinošās iespējas, es dodos iekšā virtuālās pasaules bezgalīgajos ceļos meklēt savas vējdzirnavas. Es izvēlos: Devīzi uz vairoga - Būt vai nebūt Un mana karoga krāsas...Mirdzošo un tumši zilo...
Šis ieraksts tika publicēts Uncategorized. Pievienot grāmatzīmēm tā pastāvīgo saiti.

34 Responses to Par mācību gada pagarināšanu

  1. klusais saka:

    Par reformas saturu var piekrist, par formu kā tā tika primāri pasniegta gan nē. Man bažas , ka visas tās prezentētās reformas nepaliek pusratā, jo nez kapēc man aizdomas, ka Ķīlim nav iekšā novest projektus līdz galam .

  2. klusais saka:

    Forma sataisīja lieku trobeli tā vietā, lai mierīgi un mērķtiecīgi to bīdītu.

  3. klusais saka:

    Būs interesanti palasīt. Man skepse ,ka labās lietas noslīks, jo sajūta, ka Ķīlis grib reformēt da vienalga ko , lai tik paliktu vēsturē un neticu ,ka viņš ir ilgtermiņa cilvēks. Cik atceros, tad pirmā bija ideja par maksas augstāko izglītību.

  4. klusais saka:

    Ja mācību gada pagarināšanai ir redzami plusi, tad maksas augstākā izglītība ir ceļš uz bezdibeni. Ja par augstāko izglītību , tad pirmais ko jāizdara – jāizbeidz tā sišana ar augstskolu skaitu . Otrais ir atestācijas jautājums . Paralēli noteikti jāvirza arodskolu programma . Manuprāt pilnīgi pietiktu ar 7-8 augstskolām .

    • jautajums saka:

      Nav tik vienkārši. Es par to arī uzrakstīšu…Par profesionālo skolu sistēmu, par struktūrfondu izvietojumu, par Mazo skolu modeli, par pedagogu darba samaksas sistēmu…
      Ja pārdzīvošu šito reorganizāciju…Es te šādām tādām afērām ceļu pārgāju…Viens otrs uz mani ir baigi iepūties…No oranžzaļajiem…Nu un kā jau pie reorganizācijām…Intrigas sit augstu vilni!

  5. klusais saka:

    Kā Vecrīga skatās uz jaunās partijas veidošanos apvienojot ZRP,SC,Olšteina un Jaunupa aktivitātes?

  6. klusais saka:

    Nu re , Repše parakstījās 🙂

    • jautajums saka:

      Nū…Principā par to, ka parakstījās neviens īpaši pārsteigts gan nav…Jo atgriežas kopā ar Balto zirgu…Bolokoņs ar tur pat…Ar vekseļiem kabatā..Bet ja nopietni Vecrīga domā, ka ar Eināra saistībām, viņam nebija varianta. Edgars būs izteicis piedāvājumu, no kura nevar atteikties…Skanošajā. Tas ir Rīgas vēlēšanām radīts pasākums
      Bet tur nav potenciāla. Nevar divreiz iekāpt vienā upē…

  7. klusais saka:

    Tagad tiek gaidīti SC kadri…. Nu kompānija lieliska…. Dzirdēju , ka Olšteins Lietuvā ir privāti sašmucējies, tas jau ar komandā.

  8. klusais saka:

    Neesmu neko par Ģirtvaldi dzirdējis 😦 , bet nu par Edgariņu – bija viņam jāaiziet, pārlieku liela tomēr smaka ap viņu . Un manuprāt KNAB ar ir uzmetis aci … Dikti gaidu pietiek kravaļgeitas publikāciju , kur šie četratā runājas.

    • jautajums saka:

      Nu čaļi dibina kārtējo Tēvzemes glābšanas komiteju. Ne viņi pirmie, ne pēdējie…Bet elektorātu šitam veidojumam es neredzu. Baigi caurkrituši personāži. Aizpagājušās sezonas vecie modeļi..Bet mode tak mainījusies!
      Tad jau Sudrabai toč ir vairāk potenciāla.
      Bet Berķis arī…pats ies politikā…

  9. klusais saka:

    Apsveicu! Izskatās,ka tulīt sāksies joki 🙂

  10. klusais saka:

    Nu neesmu jau es nemaz tik priecīgs , neticu tādām revolūcijām, esmu mierīgas evolūcijas piekritējs.

    • jautajums saka:

      Nu Tu evolūcijas, bet Ķīlis revolūcijas piekritējs. Bet skaties no gaišās puses. Šī performance būs vienīgā Ķīļa reforma.Tā teikt, gulbja dziesma…Pārējam vienkārši nebūs kapacitātes.
      Kaut kāds sviests…

  11. klusais saka:

    tad nafig tādas performances? Vai IZM ir eksperimentu placdarms? Kurš tad to izstrebs ?

  12. klusais saka:

    Atvaino , toč negribēju neko sliktu …..

    • jautajums saka:

      Es saprotu, ka tā vispārīgi par situāciju, bet man tā ir personīga. Viss ok. Vai reorganizācija skar mani? Jā. Nū…šeit intrigas sit augstu vilni…A Game of Thrones…Bada spēles…Tās ir bērnu spēlītes pret ierēdniecības spēlītēm. Paskaties budžetā kādu naudas plūsmu kontrolē IZM.
      Nū…ir teiciens par meitenēm, kas der arī zēniem…Labās meitenes nokļūst debesīs, bet sliktās meitenes nokļūst visur…
      Nū…Es tomēr ceru, ka nokļūšu debesīs.

  13. klusais saka:

    Sapratu ,ka personīgi 😦
    Par IZM naudas un iespēju stāvokli jau sen zinu . Starp citu savulaik , nu pirms gadiem ~ 7-8 Bukane mani izveda nelielā ekskursijā pa Rīgas NI , kuri pieder IZM, iespaidīgi.
    Es tik nespēju saprast divas lietas :
    1. Kapēc tāds klusums pēc Ķīļa paziņojuma presē.
    2. Vai reorganizācija ko dos , ja neskaita iespēju tikt galā ar vecajiem kadriem, saliekot amatos sev tīkamos.

    • jautajums saka:

      Saproti, kas smieklīgi…Vecie kadri, kas ir izteikti oranži zaļā mafija, aiztikti netiek. Tā kā shēmošana turpināsies uz urrā.
      Novākti tiek, kas viņiem traucē.Visu 3A cilvēki paliek stingri amatos, pat palielina ietekmes un pilnvaras.
      Bet īpašumu stāvoklis ir mainījies pa šiem 8 gadiem.Diezgan daudz ir atdots FM. Bet Ķīlis jau vakar teica, ka šito māju atstāšot un iešot uz mazākām telpam…šīs gan ir ekskluzīvs īpašums. Pie paša Pulvertorņa…

  14. klusais saka:

    Vo tas gan ir smieklīgi….
    Bet kur ir ieguvums ? Tajās 50 ierēdņu pārdalītajās algās? Manuprāt struktūras samazināšana diez vai paātrina lēmumu pieņemšanu , drīzāk vieglāk galus noslēpt.
    Ceru ,ka Tu vismaz paliksi….

    • jautajums saka:

      Nū… Vienreiz varēja publiski izziņot reformu, ko visa sabiedrība saņēma ar sajūsmu. Apkarot ierēdņus ir garantētas ovācijas. Cita ieguvuma tur nav. Jo vispār jaunā struktūra ir ideāla tikai shēmām. Un, ak brīnums, atslēgas posteņos ir tieši īpašie vajadzīgie cilvēki…
      Nē, es taču jau Tev teicu, ka nepalieku. Man ar oranžzaļajiem ir nedaudz sarežģītas attiecības… Tu taču zini, ka es esmu fanatiskais kristietis, man taču tie baušļi par zagšanu un tā…Un raksturiņu manu arī zini…Varu pateikt! Nū…ir bijuši gadījumi, kad labāk būtu vajadzējis paklusēt, bet nevaru…Raksturs.
      Un varbūt, ka arī ir laiks, ko mainīt, jo skatīties uz šito visu, kad neko nevari mainīt…

  15. klusais saka:

    Skumji par Tevi 😦
    Bet vai reforma ir jau reāli aizgājusi likumīgo virzību? Kapēc tāds klusums apkārt? Visi piekrīt?

    • jautajums saka:

      Nū…kā Šveiks dziedāja…Neskumsti par mani mīļotā..
      Zini, kas mani pa īstam besī? Tas, ka atkal tie īstie ir pie naudas plūsmām pasmelties,ka atkal zags , un zags, un zags… Tas ir vienkārši apbrīnojami… Lai vai kādi vēji pūš, visi pūtīs pāri..un šie tik shēmos, un shēmos.
      Reforma ir likumīga. Kāpēc visi klusē? Noguruši. Nu te vispār nav tik saldi kā daži iedomājas…Un skatoties uz struktūrām, shēmām un personāžiem…Nevar zināt, kurš jūtās labāk-tie, kas paliek, vai tie kas iet…

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Mainīt )

w

Connecting to %s