Par mīlēšanu un mālēšanu

Viss, ko dzīvē esmu sasniegusi, man devusi māksla

Maija Tabaka

Noskatījos Nacionāla teātrī L.Stumbres lugu Mī..Mālēt. Kublinskis…Kugrēna…Lielisks darbs!

Dramaturģija-Lelde Stumbre

Luga ieguva prēmiju Nacionālā teātra rīkotajā dramaturģisko darbu konkursā. Bet tālāk jau sākās peripetijas…Publiska konfrontācija masu mēdijos, konkrēti Dienas portāla kultūras blogu sadaļā, starp autori-dramaturģi Leldi Stumbri un Nacionālā teātra direktoru Ojāru Rubeni. Kur viena puse izvirzīja pretenzijas par teātra nekorektu mēģinājumu ietaupīt uz autoratlīdzības rēķina, bet otra puse atbildēja ar tādām sentencēm kā –labs autors-beigts autors. Vēlams, sen. Tā teikt, kaislības sita augstu vilni. Tomēr kompromiss ir ticis atrasts.

Par ko ir stāsts? Pēc anotācijas… Asprātīga sadzīves luga par izteikti nesadzīvisku tēmu – kādas mākslinieces spožums un posts, viņas miesai sasniedzot krietnus brieduma gadus, bet viņas garam esot nepieradināmi jaunam un mīlestības alkstošam. Tijas Aumales dzīve ir tikpat spilgtam krāsām mālēti kā viņas darbi. Un tad ierodas Ercens.

Sadzīves luga? Ar tādiem tekstiem kā Ercenam? Par nokrišanu no debesīm un Mētru…Visi pārējie tēli ir iederīgi reālisma stilā un sadzīves lugā, bet Ercena tēls ir pieņemams tikai atrunu, ka čalis ir ko salietojies vai arī ir psihiski neadekvāts, bet no lugas sižeta tas neizriet. Var pieņemt, ka Ercens ir Tijas iedomu tēls, tas tagad ir populāri. Nobela prēmiju literatūrā šogad saņēma ķīniešu rakstnieks Mo Jans, kura stilu apzīmē kā-halucinējošais reālisms-tiek sapludinātas fantāzijas un realitāte, bet…Tur ir zināmi noteikumi. Ja Ercens ir Tijas iedomu tēls, tad viņu nevar redzēt pārējie, bet vismaz Aleksis, kā izriet no darbības un teksta, konkrēti Ercenu redz un pat drusku iekausta. Bet ja Ercens nav ne reāls, ne iedomu tēls, kas viņš ir? Būtne no ezoteriskās pasaules- elfs vai eņģelis? Nū…Tad tā nav sadzīves luga.

Viņas miesai sasniedzot krietnus brieduma gadus, bet viņas garam esot nepieradināmi jaunam un mīlestības alkstošam

Par kādu mīlestību ir runa? Ja iziet tīri no lugas teksta, tad tas ir visai triviālais un banālais stāsts par tēmu- Balzaka vecuma kundzīte un jauneklis…

Scenogrāfs –Aigars Ozoliņš

Mākslinieka darbnīcas atmosfēra ir veiksmīgi radīta, turklāt ļoti ierobežotā un plakanā telpā.   

Kostīmu māksliniece-Liene Rolšteine

Labs darbs. Tijas kombinezons  lieliski kontrastēja ar Sandras rozā kostīmiņu. Otrs Tijas tērps man šķita mazliet pārspīlēti izdekorēts ar krāsas traipiem. Tā mākslinieciski stilizēti.

Gaismu mākslinieks-Oskars Pauliņš

Tiem, kas sēž malā, prožektors, kas novietots aiz loga sit tieši acīs. Diemžēl tur sēdēju arī es…Neiesaku izvēlēties tur vietas. Traucē.

Muzikālais noformējums-Valdis Zilvers

Nu tās jau nav dziesmas…Tās ir ikonas.

Producente-Ilona Matvejeva

Nezinu, ko tieši dara un kā izpaužas producents, bet pieņemu, ka dabū visus un visu, varbūt arī finansējumu, kopā. Ja tā, tad paldies par darbu!

Režija- Mihails Kublinskis

Ļoti profesionāls režisora darbs, kas izpaužas visās izrādes komponentēs. Tieši režisora un aktieru meistarība ir ļāvusi notušēt dramaturģijas nepilnības. Šajā gadījumā viss ir tā savijies, ka es neņemšos atšķirt, kur ir režisora nopelns, kur aktieru.

Tija, gleznotāja, vecumā, kad cilvēki mēdz savilkt savas dzīves starprezultātus. Parasti to sauc par pusmūža krīzi. Kas ir Tijas aktīvos-profesionālā meistarība un arī tās publiska atzīšana, bet bērnu, ģimenes, šā vārda tradicionālajā nozīmē, nav. It kā iezīmējās Tijas problēmas ar alkoholu, kā daudziem radošiem cilvēkiem, kas ir atkarīgi no tik efemeras parādības kā iedvesma, bet Tijas atkarība no gleznošanas joprojām ir stiprāka par tieksmi pēc alkohola. Aleksis ir vīrs tikai formāli, tās nav laulāto, bet draugu, domubiedru un kompanjonu attiecības. Talanti un pielūdzēji…Un kad Aleksis paziņo par šķiršanos, tad Tiju uztrauc, kurš maksās rēķinus un ar ko tad kopā viņa ies uz Nakts tirgu, nevis tas, ka Aleksim ir cita sieviete, ar kuru viņš grib dibināt normālu ģimeni.

Izrāde ir par Satikšanos… Pie Tijas ierodas jaunietis Ercens. Režisors un aktieri ir izvēlējušies psiholoģiski daudz pārliecinošāku, stāstu par mīlestību…

Skatoties uz izrādes peripetijām man bija jādomā par izcilu latviešu gleznotāju. Ar spožu profesionālo karjeru un bezgalīgi traģisku privāto likteni…Maiju Tabaku- Visām īstām māksliniecēm, un es sevi pie tādām pieskaitu, lielā mīlestība vienmēr bijusi un ir viņu bērni.  It kā viss apkārt dzīvē bija skaisti, bet mana lielā mīlestība bija dēls, un par viņu es sešpadsmit gadu cīnījos neiedomājami.

Arī Lāsma Kugrēna ir dēlu māte, arī viņa, cik zinu,  ir gājusi cauri lielām dvēseles sāpēm, pāragri un traģiski zaudējot vīru. Varbūt tas aktrises spēli padara tik emocionāli ticamu Pie mātes ir atnācis dēls… Un aktieri Kugrēna- Āmanis ar to perfekti tiek galā. Aktieru spēlētajās attiecībās nav nekā divdomīga vai frivola. Viņi kopā iet uz nakts tirgu un kopā zīmē. Viņa ar tik patiesu mātes lepnumu rāda Ercena zīmējumus Aleksim…Tu redzi, cik viņš ir talantīgs…Un aina, kur Ercens uzliek Tijai galvu uz pleca, iesēžoties blakus lielajā krēslā, ir tik pazīstama… Tā lielie, pat sirmot sākušie dēli, reizēm mēdz pieglausties savām mammām…Mammas un dēliņi…Tas ir ļoti īpašs stāsts….

Un ir vēl viena Satikšanās. Pie meistara ir atnācis māceklis. Un kāda nozīme ir meistara dzimumam… Nekāda. Tija ir savas profesionālās varēšanas zenītā. Ir laiks uzkrāto meistarību nodot skolniekiem. Liels izaicinājums un lielas bailes. Vai varēšu, vai pratīšu, vai spēšu…

Evijai Skultei ir grūti izspēlēt Sandras personīgo drāmu uz Kugrēnas Tijas fona, jo tur nu nāk prātā tas teiciens par tiem skaļajiem un seklajiem ūdeņiem pret tiem dziļajiem un klusajiem. It kā jau Evija Skulte visu izdarīja pareizi, bet …Ir grūti konkurēt uz skatuves ar tik izcilu aktrisi kā Kugrēna. Vispārliecinošākā viņa bija pie gleznu pirkšanas. No M. Tabakas intervijas… Man tā aizgājuši daudzi darbi – esmu tos atdevusi pārdošanai, bet beigās palikusi tukšā: ne darbu, ne naudas…. “šakāliene Lora” no Toronto, Krieviski runājoša ebrejiete no Kanādas, atbraukusi te pēc Maijas izstādes 1992. gadā. Paņēmusi lielas gleznas par smieklīgu naudu un pazudusi.

Es teiktu, ka Skultes Sandra bija daudz ticamāka savā kaislībā pret naudu nekā pret Aleksi.

Labs Šoriņa darbs, bet arī viņš ir daudz pārliecinošāks saspēlē ar Kugrēnu. Tur bija personīgās pieķeršanās, apbrīnas un lielas, nepiepildītas un neatbildētas mīlestības atblāzmas. Neuzspēlēti, bet nepārprotami.

Āmanis…Nu loma jau pati par sevi ir crazy. Aizej tur ,nezin kur, atnes to, nezin ko…Bet aktieris ir ticis ar to galā spoži. Viņa saspēle ar Kugrēnu ir izcila, vienkārši lieliska.

Un fināls. Ļoti emocionāli spēcīgs. Reti režisoriem izdodas  savienot emocionālo kulmināciju ar izrādes finālu. Šeit tas neapšaubāmi ir izdevies, izrāde beidzās augstākajā punktā.  Tijai  līdzās ir Ercens… Viņa ir atkal iemīlējusies…Savā jaunajā, savā iecerētajā gleznā…Un priekšā atkal ir tik bezgala skaistais radīšanas process …Kad gleznotājs  uz balta audekla rada jaunu pasauli.

Rezumējot

Izcila Lāsmas Kugrēnas loma. Lieliska izrāde, ko vajag redzēt.

Šī ir reize, kad jūtu iekšēja nepieciešamība, lietot kādu senu, ar teātri saistītu vārdu, kas man saistās tikai ar ļoti nedaudzām izrādēm…Katarse.

Advertisements

About jautajums

Ir milzu teātris šī pasaule. Un visi ļaudis tanī aktieri. Tie uznāk, parādās un atkal aiziet. Daži vienā lugā daudzas lomas tēlo...(Šekspīrs Kā jums tīk) Dzīve ir lieta sarežģīta un dažādas ir lomas, ko mēs spēlējam. Savu vecāku bērni un savu bērnu vecāki, mīlētāji un svešinieki, draugi un ienaidnieki, priekšnieki un padotie, kaimiņi un garāmgājēji... Lomas mainās. Bet gadās, ka pat paši tuvākie cilvēki nezina, kas tu patiesībā esi, par ko tu domā, kas tev ir svarīgi...Un kādu lomu tu vēl gribi nospēlēt...Ļoti gribi! Arī man ir ilgota loma. Un, izmantojot globālā tīmekļa vilinošās iespējas, es dodos iekšā virtuālās pasaules bezgalīgajos ceļos meklēt savas vējdzirnavas. Es izvēlos: Devīzi uz vairoga - Būt vai nebūt Un mana karoga krāsas...Mirdzošo un tumši zilo...
Šis ieraksts tika publicēts Uncategorized. Pievienot grāmatzīmēm tā pastāvīgo saiti.

One Response to Par mīlēšanu un mālēšanu

  1. grieze saka:

    Paldies! Lieliska recenzija.

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s