Par Šeiloku, svešajiem un augļošanu

Savu skatuves ceļu ir sācis viens no šīs sezonas visvairāk gaidītajiem jauniestudējumiem-Šekspīra Venēcijas tirgotājs Nacionālajā teātrī. Nekas tā neuzdzen intrigu, kā jauna režisora darbs ar pasaules dramaturģijas klasikas zelta fondu…
Esmu izlasījis kritiķu recenzijas, lielākajai daļai es piekrītu, bet dažus būtiskus momentus tomēr tur neatradu. Tāpēc rakstu savas pārdomas
Dramaturģija- Šekspīrs!
Šķiet, ka komentāri lieki, bet …Citējot režisoru Karapetjanu- Šekspīrs nemaz nebija tik ievērojams dramaturgs. Viņš bija vienkārši rakstnieks, kura rakstīto var nosaukt par literatūru. Pateicoties aktieriem, kas spēlē viņa lugas, tās kļūst par daiļdarbiem.
Tā ir visai novatoriska attieksme pret vecā Viljama daiļradi.Ar mazvērtības kompleksiem uzlecošā režijas zvaigzne konkrēti nemokas. Tā teikt, no kautrības nenomirs. Jaunā censoņa roka nav nodrebējusi izgriežot no lugas 3/5 oriģinālā teksta…Tā teikt, mārciņu miesas…Sirds rajonā…
No 5 cēlienu lugas ir izmests viss, izņemot Šeiloka līniju, kas būtu tas pamatēdiens, bet pārējais atstātais ir tikai tā…salāti dekoram. Rezultātā izrādes laiks ir divās stundas ar visu starpbrīdi pa vidu. Tā teikt, galopam pa jevropam…Pat mazajā zālē lielākā daļa izrāžu iet ilgāk.
Lugas sižets un teksts ir noplicināts līdz absolūtam iztikas minimumam. Ir atstāts tikai kritiski nepieciešamais, lai skatītājs spētu saprast ar Šeiloku saistīto sižeta līniju. Tāds kā komiksa variants-bilde, paraksts. Pat operām libreti ir literāri bagātāki. Ir izmesti arī vārdi, kuri mani šajā lugā vienmēr ir fascinējuši…Šeiloka vārdi…Ak, mani dukāti…Man bērns..Ak, mana neticīgo nauda…Pēc tiesas prasu! Taisnības! Mans bērns…Un mana nauda!
Pilnībā pazaudēts Šekspīra lugu izteiktais jutekliskums. Šekspīra daiļrades pētnieki ir pārkāvušies par Antonio un Basanio attiecību interpretējumu. Ir tur jūtas…Nav tur jūtu…Platoniskas attiecības…Fiziskas attiecības…Bet šajā iestudējumā tas režisoru konkrēti nav interesējis. Skatītājs var tikai brīnīties, kāda ir Antonio motivācija slēgt tik neprātīgu līgumu Basanio dēļ.
Svešo tēma
Aiks Karapetjans- Cilvēks grib atrast savu vietu sabiedrībā, lai nebūtu svešinieks, bet savējais ar līdzvērtīgām tiesībām. Tas ir aktuāli ne tikai Eiropā, bet visā pasaulē
Kā galveno, pareizāk vienīgo, režisors ir izvēlējies svešo tēmu. Un tas nav tas pats kā antisemītisma tēma, ko jau 1814.gadā pacēla ģeniālais britu aktieris Edmunds Kīns, kas 19.gadsimtā tiešām bija neredzēti oriģināla interpretācija. Šīs tēmas var viegli sajaukt, bet Karapetjans runā par citiem svešajiem, kuri grib līdzvērtīgas tiesības…Piemēram, divas valsts valodas, vai ne? Svešajiem, kuriem ir alerģija pret vārdu –okupācija…Es pieļauju, ka Vācijā turks būs vienkārši svešais, jo cita kultūra un reliģija, bet starp viņiem nav asiņainas vēstures, bet vai Armēnijā turks būs vienkārši svešais? Vai tur tomēr pa vidu būs tā asiņu jūra, kas tika izlieta 1915.gada genocīdā, kad dzīvību zaudēja miljons armēņu? Un azerbaidžānis Armēnijā? Pēc Kalnu Karabahas un visiem citiem notikumiem. Ir bīstami izdarīt globālus vispārinājumus pamatojoties uz savu konkrēto vajadzību piemēra.
Ļoti vienpusīga, gandrīz propagandiskā manierē, iestudējuma koncepcija. Karapetjana skatījumā Šeiloks ir netaisnīgas etniskās diskriminācijas upuris, kurš cieš savas atšķirīgās kultūras un reliģijas dēļ. Bet tas ir ļoti primitīvs skatījums. Jo varbūt ne tikai Šeiloka izcelšanās ir pie vainas problēmās ar Venēcijas sabiedrību, bet nodarbošanās joma dara viņu maz ieredzētu starp līdzcilvēkiem?
Kas ir Šeiloks pēc nodarbošanās? Augļotājs! Lai kādi būtu laiki, bet ir lietas, kas nemainās. Toreiz sauca par augļotājiem, tagad par baņķieriem un finansistiem, bet tas nemaina šī pasākuma būtību. Pat mūsdienās tas ir pilnīgi mežonīgs tirgus, kur nu vēl to laiku Venēcijā. Cik Latvijas ģimeņu nav bijušas spiestas doties ekonomiskajā trimdā, lai norēķinātos par trekno gadu pilnīgi neprātīgajiem kredītiem, kurus tik bezatbildīgi dalīja bankas- augļotāji. Kas pašlaik notiek tā saucamo ātro kredītu sektorā, kur aizņemoties 200,-Ls atdot var nākties 3000,-Ls. Šausmu stāstus var palasīt kaut vai pēdējā Ir.lv. Darboņi bez morāles, bez ētikas, kurus interesē tikai un vienīgi peļņa. Bizness, kurš īpaši agresīvu mārketinga kampaņu vērš tieši pret jauniešiem un sociāli neaizsargāto iedzīvotāju mērķauditoriju. Augļotājs, ja grib būt sekmīgs savā darbībā, nedrīkst atļauties tādu greznību kā līdzcietība, žēlsirdība. Jo pažēlosi vienu…Radīsi precedentu! Kāpēc Šeiloks ienīst Antonio? Nu Šekspīrs to ir detalizēti izskaidrojis-biznesu jauc, klientus noņem. Nu kurš ņems naudu parādā uz mežonīgiem procentiem, ja var dabūt bezprocentu kredītu? Jūs paši maksātu bankai procentus, ja varētu aizņemties tāpat?
Zviedru bankas vai ātrie kredīti…Augļotāji.. Un kurš kredītņēmējs gan mīl savu šeiloku?
Scenogrāfs -Aigars Ozoliņš
Ideja ir asprātīga. Dekorāciju mobilitāte nodrošināja tempu ainu maiņai. Bet 2.cēliena tiesas zāle bija vienmuļa.
Kostīmi-Kristīne Pasternaka
Kostīmi bija skaisti. Un ļoti garlaicīgi. Tiem nav rakstura.
Ar ko tieši atšķīrās Porcijas un Nerisas kostīmi? Lai gan viena ir kundze, bet otra kalpone. Nu personīgi es bez teksta, tikai no vizuālā redzējuma, neņemtos pateikt, kura ir kura. Tā kā stilizācija… Tā kā pēc laikmeta…Lorenco triko biksēs, bet Šeiloks tiesā ierodas ar portfeli, ar kādu mūsu finanšu ministrs budžetu uz Saeimu nes…

Režisors- Aiks Karapetjans
Tā kā dramaturģisko materiālu pēc Šekspīra motīviem ir veidojis režisors pats, tad ir pat grūti nošķirt, kur ir režijas, kur dramaturģijas problēmas. Viss ir ļoti sapinies. Ainas pārejas ir veidotas kino manierē, kā kadru maiņa filmā- pie Porcijas, pie Šeiloka mājas, tiesas zālē.
Eklektiska pieeja tēlu veidošanā. Jaunekļu grupa ir veidota vienā izteikti groteskā jeb kariķētā manierē, pieņemu, ka tas ir režisora uzstādījums. Tas disonē ar reālistiski veidoto tēlu grupu-Šeiloks, Džesika, Porcija, Nerisa, Antonio. Un tad nu tiešām nav skaidrs, ko tādā ākstā kā J.Vimbas Basanio ir atradusi Porcija un, galu galā, arī Antonio. Un kāpēc Džesika ir ar mieru nodot tēvu un pienākumu švauksta Lorenco dēļ.
Manuprāt, nav veiksmīga aktieru izvēle lomām. Piemēram, Porcija un Nerisa nav atšķiramas, lai gan pāris būtu jāveido uz pretstata pamata, kur viena ir romantiskā varone, bet otra ir subrete – jautra, apsviedīga spindzele. Klasiski romantiskā varone ir augumā garāka. Tas būtu vizuāli devis priekšrocības Tiesas ainā, kur Porcija ir pārģērbusies par vīrieti.
Tiesas aina… Melni tērptā statistu grupa reāli operas kori atgādināja, bet Kļavinska Gracanio rokas vicināja kā īsts kordiriģents, dodot zīmes, kad vīriem melnā jeb Venēcijas sabiedrībai jāreaģē uz notiekošo procesā. Izskatījās drusku pēc apmaksāta piketa…
Un uzsvaru likšana uz vārdu žīds katrā teikumā bija primitīva līdz smieklīgumam. Šitādā manierē Skoderdienas paspēlēt…Tur arī vārdu žīds lieto…
Nu nezinu, nezinu…Pasākums, protams, amizants, bet drusku pēc aģitbrigādes formātā
Vienīgie vārdi, kas man nāk prātā saistībā ar šo izrādi…Bērnišķīgi, amatieriski, diletantiski, naivi…Līdz tādai pakāpei, ka pat aizkustinoši…

Aktieri
Šeiloks- U.Dumpis. Nu viņš jau slikts vienkārši nemēdz būt, bet …Man žēl, ka ir tik vienpusīgs tēla traktējums, ir tikai žīds, bet tik talantīgs un profesionāls aktieris kā Dumpis būtu ticis galā arī ar augļotāju. Un tad tas būtu tēls telpā, trijās dimensijās. Tagad ir tikai divās…Plakans!
Antonio- N.Laizāns. Man žēl, ka aktierim ir nolaupīta brīnišķīga loma. Šajā iestudējuma no tēla ir palicis tikai nosaukums .Bet ar to mazumu, ko režisors ir atstājis, aktieris ir darījis, ko varējis. Man patika sākuma vārsmas. Ļoti labs izpildījums.
Basanio- J.Vimba. Nu jā…Režisors lika, aktieris spēlēja….
Porcija-M.Saldovere. Nav klasiska romantiskā varone. Īpaši problemātiska bija Tiesas aina ar Porcijas slaveno runu par žēlsirdību. Patoss neizvilka, intonācija bija falša, bet balss tembrs –nabadzīgs. Arī Mīlētājas harizmas pietrūka.
Nerisa- I.Aniņa. Smuka kleita.
Džesika- M.Botmane. To beigu raudu dziesma neviena aktrise nepaceltu
Venēcijas dodžs- J.Skanis. Ar saistīto tekstu problēmu nav.
Marokas princis, Arigonas princis- G.Grasbergs- Divi prinči, divas rases, divi akcenti. Principiālu atšķirību tēlos neredzēju. Akcenti man izklausījās identiski.
Gracanio- I.Kļavinskis. General man patika. Es sapratu, ka tā ir apzināta runas maniere, bet es nesapratu tekstu. Un tad jau tas vairs nav profesionāli.
Lorenco- J.Āmanis. Nu ļoti krāsotas lūpas un nostiepti pirkstgali.
Rezumējot
Amizants pasākums. Tik grandiozu Šekspīra profanāciju nemaz tik bieži negadās redzēt…Varbūt ir vērts noskatīties.

Advertisements

About jautajums

Ir milzu teātris šī pasaule. Un visi ļaudis tanī aktieri. Tie uznāk, parādās un atkal aiziet. Daži vienā lugā daudzas lomas tēlo...(Šekspīrs Kā jums tīk) Dzīve ir lieta sarežģīta un dažādas ir lomas, ko mēs spēlējam. Savu vecāku bērni un savu bērnu vecāki, mīlētāji un svešinieki, draugi un ienaidnieki, priekšnieki un padotie, kaimiņi un garāmgājēji... Lomas mainās. Bet gadās, ka pat paši tuvākie cilvēki nezina, kas tu patiesībā esi, par ko tu domā, kas tev ir svarīgi...Un kādu lomu tu vēl gribi nospēlēt...Ļoti gribi! Arī man ir ilgota loma. Un, izmantojot globālā tīmekļa vilinošās iespējas, es dodos iekšā virtuālās pasaules bezgalīgajos ceļos meklēt savas vējdzirnavas. Es izvēlos: Devīzi uz vairoga - Būt vai nebūt Un mana karoga krāsas...Mirdzošo un tumši zilo...
Šis ieraksts tika publicēts teātris. Pievienot grāmatzīmēm tā pastāvīgo saiti.

2 Responses to Par Šeiloku, svešajiem un augļošanu

  1. klusais saka:

    Sveiks , par IzM informācijai – ir plāns kā likt profesoram pašam visu saslaucīt.
    Katrā gadījumā lielajā mājā valda doma , ka ministrija ir pati vainīga pie situācijas vairāk kā AIP 🙂

    • jautajums saka:

      Tas priecē. Un IZM pašlaik valda neaprakstāms bardaks.Reāls haoss.
      Nu es galīgi nesmu Vētras fans, bet visu putru ievārija IZM.
      Tas galīgi nebūtu audziņoši, ja pēc šitā ļembasta premjers Ķīli izvilktu
      Pats piešmucēja, lai pats domā kā satīrīt.

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s