IZzi..eM!

Katru jaunu izglītības ministru es sagaidu kā pavasara atnākšanu – cerību pilns, ka beidzot kāds ķersies pie nozare sakārtošanas, pie hronisko problēmu risināšanas, bet atnāk labākajā gadījumā tikai atkusnis…Pēc īsa brīža visas problēmas ir atkal droši paslēptas zem sniega, tā teikt, iekonservētas, piesaldējot…

Izglītība hroniski ir Latvijas rūpju objekts. Sabiedrības neapmierinātība izpaužas nemitīgās prasībās pēc reformām. Visi saprot, ka kaut kas nav kārtībā, ka kaut kas ir jāmaina, bet- kas un kāpēc? Mans ļoti personiskais viedoklis par tēmu.

Latvija izglītībai novirza pietiekami nozīmīgu daļu no valsts budžeta. 2016.gada tie ir 663,4 miljoni, vēl 9 miljoni ir rezervēti ļoti slavenajam jaunajam pedagogu algu modelim, kuram būtu jāiestājas no 1.septembra, respektīvi, izglītības nozarei ir paredzēti 672 miljoni. Nākamajā gadā ministrija gatavojas pieprasīt vēl papildus 27 miljonus. Un tas pie būtiska skolēnu skaita samazināšanās tendences, skolu slēgšanas un skolotāju ļoti pieticīgām algām, kam būtisks pieaugums netiek solīts…

IZM  nebūt nav tā nabadzīgākā no ministrijām. 2016.gada budžeta dati.

Ministrija Budžets (pamatprogrammas) Budžeta pielikumi

(6-9.pielikums)

Kopā
FM 838,34   838,34
VM 770,65   770,65
IZM 325,23 338,2 663,43
LM 586,39   586,39
ZM 541,63   541,63
AM 367,93   367,93
SM 366,02   366,02
IeM 337,03   337,03
EM 202,03   202,03
TM 187,38   187,38
KM 131,50 0,8 132,3
VARAM 74,91   74,91
ĀM 52,56   52,56

 

Kam tad ir domāts budžeta pielikumos paredzētais finansējums? Tās ir mērķdotācijas pedagogu darba samaksai.

Izdevumu posteņi miljoni euro
IZM (ministrijas) budžeta programmas 325,2
Mērķdotācijas pedagogu darba samaksai (6.pielikums) 227,3
Mērķdotācijas interešu izglītības programmu un sporta skolu pedagogu daļējai darba samaksai (7.pielikums) 10,9
Mērķdotācijas speciālajām pirmsskolas izglītības iestādēm, internātskolām, Izglītības iestāžu reģistrā reģistrētajiem attīstības un rehabilitācijas centriem un speciālajām internātskolām bērniem ar fiziskās un garīgās attīstības traucējumiem (8.pielikums) 78,4
Mērķdotācijas izglītības iestādēs bērnu no piecu gadu vecuma izglītošanā nodarbināto pedagogu darba samaksai (9.pielikums) 21,6
Kopā 663,40

Galvenā izglītības nozares problēma nav finanšu nepietiekamība, bet neefektīva šo resursu pārvaldība un administrēšanā. Kāpēc tā notiek? Nezinu, bet…Latvijā ir tautsaimniecības nozares, kuras pārvalda ekonomiskie grupējumi (oligarhi), tā teikt, – haizivis, tur tomēr nozarei arī kaut kas paliek pārī, bet ir nozares, kur brīvi šeftējas ierēdņi – piranjas… Un tie noskrubinās līdz plikiem kauliņiem…Un baidos, ka izglītības upē piranjas čum …

Un tā kā sāku ar zivju līdzībām, tad arī turpināšu.

Zivs pūst no galvas!

Izglītības un zinātnes ministrijā vienmēr ir bijušas problēmas ar administratīvo kapacitāti un augstākās ierēdniecības profesionālo ētiku, bet tagad lietas ir kļuvušas pilnīgi nevadāmas. Atmetot subjektīvo, cilvēcisko faktoru – ierēdņu individuālo kvalifikāciju un kompetenci, tomēr ir jānorāda uz absolūti objektīvām darba organizācijas problēmām.

Te nu ir jāatgriežas pie ministra Roberta Ķīļa leģendārajām reformām (2011./2012.g), tai skaitā pie ministrijas reorganizācijas, ar mērķi optimizēt struktūru, lai likvidētu birokrātiju un samazinātu izmaksas. Lūk, kas no tā visa ir sanācis…

Gads Algu fonds

(milj., euro)

Darbinieku skaits
2011 2,6 (1,8 Ls) 234
2012 2,6 (1,8 Ls) 197
2013 2,4 (1,7 Ls) 209
2014 2,6 221
2015 2,8 220 līdz230 (vēl nav oficiālu datu)

Dati no IZM Gada pārskatiem, kas publicēti ministrijas mājas lapā

Ierēdņu skaits praktiski nav samazinājies, algu fonds ir pieaudzis, bet administratīvā kapacitāte ir dramatiski kritusi. Kāpēc?

Анархия — мать порядка.

Ministrijas reorganizācijas filozofisko koncepciju noteica R.Kīļa personības iezīmes.  Savā twitera kontā viņš sevi pozicionē – social anthropologist, sometime minister of education, anarchist… Ļoti precīzs pašraksturojums, starp citu.

Anarhija- (grieķu-anarchia-bezvaldība<an…+archē valdīšana) – 1) bezvaldība, valdības trūkums, 2) kārtības, organizētības, vadības trūkums, nekārtība.

Ķīlis likvidēja ministrijas organizatorisko struktūru, kas bija klasiska-tradicionāla valsts pārvaldei. Tā nebija ideāla, bet tomēr daudzmaz funkcionēt spējīga, atšķirībā no pašreizējas. Svarīga tikai preses ziņa- es likvidēju ierēdņus- priekšniekus kā šķiru. Rezultāta, pašlaik IZM ir tikai vietnieki! Valsts sekretāram ir 6 vietnieki, kas vienlaicīgi ir departamentu direktori, kuriem savukārt ir bars ar vietniekiem. Piemēram, Izglītības departamenta vietniecei ir 4 vietnieki, Augstākās izglītības/zinātnes vietniecei- 3 vietnieki un tā tālāk… Departamenti  (+/-30 cilvēki) nav sadalīti nodaļās, katram referentam ir vismaz 5 tiešie priekšnieki, kam ir tiesības darbus dot. Nav nodalītas atbildības, kompetences, uzdevumi. Ministrija dzīvo pēc saviem nerakstītiem noteikumiem, tā teikt, ņe po zakonu, a po poņatijam… Par kādu darba efektivitāti var būt runa? Kādu nozares vadību tur var sagaidāt? Kā Valsts kanceleja un galu galā arī valdība kaut ko tādu valsts iestādē pieļauj?

Lai būtu uzskatāmi, parādīšu ar bildītēm.

Finanšu ministrija

 

Izglītības un zinātnes ministrija

Kur starpība? FM, katram valsts sekretāra vietniekam ir padoti vairāku departamentu direktori, līdz ar to amatam ir zināma jēga no darba dalīšanas un deleģētās kompetences viedokļa, bet IZM katra departamenta direktors vienlaicīgi ir arī valsts sekretāra vietnieks. Kāds var paskaidrot šī pasākuma jēgu, izņemot lielākas algas ierēdņiem par amata nosaukumu, protams?

Valsts pārvaldes forma ir civildienests, kas ir analogs militārajām dienestam – ar stingru organizatorisko struktūru, vertikālo padotību, horizontālo sadarbību, strikti definētas un nošķirtas tiesības, kompetences un atbildība. Civildienesta sruktūrvienībai nodaļa atbilst rota armijā.Ja elektrības vadus sametīsiet kaudzē, jums elektriskā ķēde saslēgsies un strāva plūdīs? Kāpēc jūs domājat, ka, sametot ierēdņus kaudzē, tiks izpildīti uzdevumi un veikti uzdotie darbi? Kādu sakarīgu pedagogu atalgojuma modeli jūs tur cerat sagaidīt? No kurienes? Kura struktūrvienība vispār par modeli ir atbildīga? Finanšu un nodrošinājuma departaments, kam piekrīt nozares finansēšanas jautājumi, vai Izglītības departaments, kur vietnieka vietnieks pedagogu samaksas jautājumos, vai varbūt Politikas iniciatīvu un attīstības departaments? Kurš un kāpēc? Un ministrijā, piemēram, ir Finanšu un nodrošinājuma departaments, kur ir samesti finansisti, grāmatveži un juristi, un, kā svarīgākā, protams, atsevišķi izdalīta Nodrošinājuma nodaļa- ar šoferiem un saimniecības pārziņiem. Traki nodrošinājusies, pilnīgi pārapdrošinājusies… Bet kāda ir izstrādāto finanšu dokumentu kvalitāte? Un tādu piemēru no vietas!

Šeit labi redzams IZM personālsastāvs un tā organizācija. http://www.izm.gov.lv/lv/ministrija/kontakti.

Kas, piemēram, ir joma valsts pārvaldes iestādes izpratnē? IZM resora informācijas un komunikācijas tehnoloģiju joma ir uzrādīta struktūrā, bet kas tas ir, kam pat vadītāja nav? Bet visi pedagogu mērķdotācijas miljonu simti tiek dalīti pamatojoties uz Valsts izglītības informācijas sistēmas (viis.lv) datiem, kura ir izmaksājusi pasakainu naudu, bet par kuru, kā izrādās, pat nopietna atbildīgā nav. Cik miljoni nav ieguldīti IZM informācijas tehnoloģiju projektos, piemēram, portāls Skolas.lv? Nu izšķiesti miljoni, nu nosūtīja materiālus uz tiesībsargājošajām institūcijām…Un viss? Nekādi organizatoriski secinājumi netiks izdarīti, lai novērstu šādu iespēju atkārtošanos? Vienkārši rullēs uz priekšu nākamos miljonu projektus, tikai atbildīgo neiecels, lai nevienam uz prokuratūru nav jāiet skaidroties, kur nauda palika?

Ir radīta struktūra, kurā neviens ne par ko neatbild – pašmērķīga sistēma, kuras vienīgais mērķis ir sevis uzturēšana un apkalpošana. Nu kurienes ideja, ka šis, gribēju teikt tabors, bet tas būtu netaisnīgi, jo tabors ir ļoti efektīvi organizēta pārvaldības forma ar striktu hiarhiju – pat nevaru atrast apzīmējumu šai IZM destrukcijai, var sakārtot izglītības nozari, ja tā pat sevi sakārtot nav spējīga?

И Ленин – такой молодой, И юный Октябрь впереди!…

Ķīļa reorganizācijā klaji manifestējās viņa kāre pēc lētas popularitātes, revolucionārs naids pret organizētu vidi  un paniskas bailes no atbildības – vietniecības institūts. Jo vietnieks jau tikai aizvieto atbildīgo…Un, kā īstiem revolucionāriem, arī Ķīlim mērķis attaisno līdzekļus. Ir cilvēki, kuri nekad nekļūst īsti pieauguši – Pitera Pena sindroms. Darba vietā viņi cenšas sev apkārt sapulcināt cilvēkus, kuri degošām acīm skatās vadonī, kuriem viņš ir neapšaubāma autoritāte. Tad dižie reformatori paši jūtās traki jauni un laikmetīgi…Viss notika kā 1917.gadā, vispirms politiskā vadība vienojas ar administratīvo un atbrīvojās no sev neērtajiem ierēdņiem, bet pēc tam revolucionārie reformatori, izmantojot augstāku dienesta stāvokliuzmeta un izmeta saimniecisko jaunburžuāziju, un tas nebija cēlu mērķu vārdā – vienkārši cīņa par kontroli pār naudas plūsmām.

Sociālantropologs bija reāli aizrāvies ar socioloģiskajiem eksperimentiem boļševisko apvērsumu garā – bija diezgan smieklīgs pasākums, bet tā nav šī bloga tēma, varbūt kādreiz romāniņu publicēšu… Mani vienmēr patiesi uzjautrina Ir.lv organizētie Ķīļa semināri –radošās darbnīcas personāla vadībā…Ja kāds grib sagraut savu uzņēmumu, tad viņa padomi ir nenovērtējami- rezultāts garantēts!

Tomēr pie esošā IZM organizatoriskā katastrofas nevar vainot tikai Ķīli. Jā, viņš to radīja, bet kas liedza nākamajiem ministriem ieviest kārtību ministrijā? Tiešām pašus tas bezgalīgais juceklis nekaitināja?

Nezinu, kurš tas būs, vai šis , vai nākamais, vai aiznākamais ministrs… kurš nāks nevis cīnīties par kārtību, bet vienkārši slaucīt…un kāpnes slauka no augšas uz apakšu… Agrāk vai vēlāk ministrijas organizatoriskā struktūra būs jāsakārto, tāpat funkcijas, kompetences, atbildības, kontroles un uzraudzības sistēmas, izveidojot rīcībspējīgu sistēmu, kurā organiski iekļautos arī IZM padotības iestādes, kas pašlaik brīvi ganās zaļā pļavā, nodarbojoties ar visu, ko vēlas, izņemot to, kas tām būtu jādara. Ir tikai viens izņēmums-viena iestāde, kas korekti pilda tai normatīvajos aktos uzliktos uzdevumus un funkcijas, bet tieši to ministrijas vadība pērn rudenī centās nolikvidēt. Labi, ka mēģinājums bija neveiksmīgs, jo sekas būtu nopietnas. Valsts budžetam, protams, bet kuru izglītības ierēdni gan tādi nieki būtu satraukuši…

Ministrijas administratīvā aparāta sakārtošana , protams, neatrisinās smagās un hroniskās nozares problēmas, bet tas ir pirmais un obligātais solis, lai vispār varētu ķerties pie to risināšanas.

Par finansēšanas modeļiem, skolu tīklu, izglītības kvalitātes uzraudzību un citām lietām es rakstīšu citā reizē-citus blogus. Ar interesi gaidu K.Šadurska izsludināto kārtējā jaunā modeļa publiskošanu. Lai gan daudz labprātāk rakstītu par Rīgu un Jūgendstilu…Izglītības ministrija ir izvietota ļoti skaistā ēkā, kas celta stateniskajā jūgendstilā (1911.g), vietā, kur agrāk bija senās Rīgas cietokšņa valnis. K.Šadurskis varētu palūgt ierēdņiem pēdējo Būvvaldes draudu vēstuli (apmēram pirms mēneša) – nams ir avārijas stāvoklī. Sākot no Ķīļa administrācijas, ir remontēti un pucēti kabinēti, ierīkotas virtuves un pirktas mēbeles, bet par nesošajām konstrukcijām, pamatiem, pagrabu, kas regulāri ūdenī ar visiem vadiem, kabeļiem un citām komunikācijām, neviens nav licies ne zinis. Nav bail, ka visi svaigi izpucētie augšējie stāvi ar visām glaunajām mēbelēm vienā brīdī nenobrauks pagrabā? Zolitūde neko nav mācījusi?

Ar izglītības sistēmu ir līdzīgi, tiek cītīgi špaktelēti un aizmālēti kosmētiskie defekti, bet neviens negrib ķerties klāt pamatproblēmu risināšanai. Ja to negrib darīt izglītības ministrs, tad tā ir premjera Māra Kučinska atbildība, pēdējā cerība – valsts prezidents Raimonds Vējonis…Kādam tomēr ir jāparāda valstvīra stāja un jāuzņemas atbildība par sabiedrībai vitāli svarīgām lietām.

Vecrīgas cietokšņa valnis sargāja pilsētu no ienaidnieka, bet izglītība vienmēr ir bijusi valnis, kas sargā mūsu tautu no iznīcības, kas nodrošina tās drošību un nākotni.

Un pašlaik uz vaļņa ir absolūts bardaks…

 

 

p.s. kurš nezina vārda bardaks oriģinālo nozīmi, lai pajautā….

Advertisements

About jautajums

Ir milzu teātris šī pasaule. Un visi ļaudis tanī aktieri. Tie uznāk, parādās un atkal aiziet. Daži vienā lugā daudzas lomas tēlo...(Šekspīrs Kā jums tīk) Dzīve ir lieta sarežģīta un dažādas ir lomas, ko mēs spēlējam. Savu vecāku bērni un savu bērnu vecāki, mīlētāji un svešinieki, draugi un ienaidnieki, priekšnieki un padotie, kaimiņi un garāmgājēji... Lomas mainās. Bet gadās, ka pat paši tuvākie cilvēki nezina, kas tu patiesībā esi, par ko tu domā, kas tev ir svarīgi...Un kādu lomu tu vēl gribi nospēlēt...Ļoti gribi! Arī man ir ilgota loma. Un, izmantojot globālā tīmekļa vilinošās iespējas, es dodos iekšā virtuālās pasaules bezgalīgajos ceļos meklēt savas vējdzirnavas. Es izvēlos: Devīzi uz vairoga - Būt vai nebūt Un mana karoga krāsas...Mirdzošo un tumši zilo...
Šis ieraksts tika publicēts latvieši ar birkām . Pievienot grāmatzīmēm tā pastāvīgo saiti.

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Mainīt )

Connecting to %s